Przejdź do głównej zawartości

Dyskusja o książkach o tematyce tanecznej - relacja

Relacja ze spotkania wokół książek o tematyce tanecznej, prowadzonego przez Jadwigę Majewską, w którym udział wzięli związani z Krakowem artyści:

Romana Agnel: tancerka, choreografka, specjalizująca się w tańcach charakterystycznych oraz historycznych. Założycielka i dyrektorka jedynego w Polsce profesjonalnego Baletu Dworskiego „Cracovia Danza”.

Marta Pietruszka: tancerka, choreografka, pedagog. Przygodę z tańcem rozpoczęła w Studenckim Teatrze Tańca „Kontrast”. Razem z Iwoną Olszowską założycielka Eksperymentalnego Studia Tańca EST.

Jerzy Maria Birczyński: tancerz m.in. w Teatrze Wielkim w Łodzi i Polskim Teatrze Tańca za dyrekcji Conrada Drzewieckiego. Założyciel Baletu Form Nowoczesnych AGH, twórca choreografii do wielu spektakli dramatycznych.

(źródło: www.taniecpolska.pl)



/ fot. Monika Stolarska/



Na początku spotkania Romana Agnel opowiadała o odnowie ruchu folkowego nie tylko w muzyce, inspiracjach tańcami narodowymi i mylnym przekonaniu, że chcąc tworzyć coś współczesnego należy wyrzec się tradycji. Przy tej okazji wspomniane zostały projekty taneczne inspirowane folklorem, jak np. w Folk, a ja się nie zgadzam? Edyty Kozak i Rolanda Rowińskiego (2011) czy prezentowane na tegorocznej edycji festiwalu Kroki Mazurki Marcina Maseckiego.

Rozmawiano również o początkach i rozwoju tańca współczesnego w Polsce, gdy zakładane były grupy studenckie i zespoły przy domach kultury. Marta Pietruszka wspominała, jak razem z Iwoną Olszowską, organizowały międzynarodowe warsztaty, co dawało im możliwość poznawania amerykańskich twórców tańca współczesnego.
Jak zauważył Jerzy Maria Birczyński, tworzenie tańca współczesnego polega na nieustannych poszukiwaniach i czerpaniu ze swojej tradycji. Wyłania się z tego obraz polskiego tańca współczesnego łączącego zdobycze nowoczesnych twórców zagranicznych z czytanym na nowo dziedzictwem tańców narodowych.

Na spotkaniu wspomniana została również wydawana w tym roku książka pt: Taniec współczesny w Polsce w drugiej połowie XX wieku. Będzie to publikacja po konferencji naukowej pod tym samym hasłem, która miała miejsce na łódzkiej Akademii Muzycznej w maju 2016r.
Autorzy tekstów wchodzących w skład książki, zajmując się okresem w historii tańca jeszcze dotąd nie zbadanym, próbują wypełnić lukę w narracji o rozwoju tańca w Polsce. Obalają teorię, że taniec współczesny nie istniał w naszym kraju przed zmianą systemu i pojawił się dopiero po 89.r.

Inne interesujące pozycje przywołane podczas spotkania to:

-Teatr swój widzę kuliście, wydany na jubileusz 60 - lecia istnienia Wrocławskiego Teatru Pantomimy bogato ilustrowany zbiór tekstów, dotyczących działalności teatru i świadectw współpracowników Henryka Tomaszewskiego.

-Powrót (do) przyszłości, zapis wystąpień w ramach projektu kuratorskiego Mateusza Szymanówki przy Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu, na temat funkcjonowania tańca w przestrzeniach galeryjnych i jego korespondencji ze sztukami plastycznymi.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Spotkanie z twórcami spektaklu ,,Back to bone": Rosalind Crisp i tancerzami

Fragment rozmowy poprowadzonej przez Jadwigę Majewską z twórcami spektaklu Back to bone : Rosalind Crisp i tancerzami: Martyną Lorenc, Anną Nowicką, Januszem Orlikiem, Tomkiem Pomersbachem, Julią Plawgo, Katarzyną Wolińską, Marysią Zimpel. /for. Marta Ankiersztejn/ Jadwiga Majewska: Ogromnie się cieszę, że udało mi się sprowadzić Wasz spektakl na Festiwal, dla mnie stanowi on absolutne ucieleśnienie tańca. Chciałabym zapytać o metodę Twojej pracy. Rosalind Crisp: Kiedy zaczynałam odkrywać i rozwijać tę metodę, zdarzało się, że używałam określenia: nie-taniec. Przede wszystkim interesuje mnie pierwszy impuls, wyjście do ruchu, pierwszy krok. Lubię określenie z języka angielskiego: dancing- tańczenie, które oznacza proces, czynność tańczenia, a nie rzecz. J.M.: Po polsku mamy takie określenie: stawanie się. Stawanie się tańca, czyli rodzenie się ruchu. R.C: Tak, ruch się staje, czyli stwarza. Mówiłam członkom mojej grupy, że nie chodzi o uczenie się konkret

Teatr działań wojennych

Archive Koncepcja i choreografia: Arkadi Zaides Konsultant video: Effi and Amir (Effi Weiss and Amir Borenstein) Dźwięk & dramaturgia głosu: Tom Tlalim Światło: Thalie Lurault Teatr działań wojennych.       M owa ciała człowieka znajdując ego się w sytuacjach granicznych, determinacji i walki, w obliczu zagrożenia i strachu, stała się pewnego rodzaju „surowcem”, ,,tworzywem" do pracy nad spektaklem Archive . Arcadi Zaides, choreograf i performer, z powagą i ogromnym skupieniem ogląda razem z nami pojawiające się na ustawionym na scenie ekranie kolejne materiały filmowe. Są to amatorskie nagrania osób znajdujących się w centrum działań zbrojnych na terenie konfliktu Palestyna/Izrael. Zaides co pewien czas zatrzymuje film i wybiera swoją „ofiarę”, której ruch za chwilę podda analizie, naśladując go na scenie. Zwraca naszą uwagę na szczegóły , takie jak pust e dłoni e ułożon e w geście wzorowanym na trzymającym broń policjancie. Skupiamy się n a p

W ciągłym ruchu - Back to bone

Back to Bone choreografia  Rosalind Crisp we współpracy z tancerzami: Martyna Lorenc, Anna Nowicka, Janusz Orlik, Tomek Pomersbach, Julia Plawgo,Katarzyna Wolińska i Marysia Zimpel W ciągłym ruchu   Sala teatralna pozbawiona jest jasno wyznaczonych stref – widowni i sceny. Przestrzeń ma nikogo nie krępować. Ta, jednak narzucona, swoboda może początkowo wprowadzać w zagubienie publiczność, pozbawioną bezpiecznego i znanego miejsca w teatrze, czyli rzędów krzeseł. Nie ma też wyraźnego punktu rozpoczęcia spektaklu, tancerze (Martyna Lorenc, Anna Nowicka, Janusz Orlik, Tomek Pomersbach, Julia Plawgo, Katarzyna Wolińska, Marysia Zimpel) są już w ruchu, gdy sala zapełnia się widzami. W lekkim półmroku performerzy skupieni w jednym miejscu, wymieniają części na ciele i działanie jakie mają wykonać. Jest to pewnego rodzaju rozgrzewka, wejście w ciało, moment skupienia i budzenia swojej uważności. Stanowi to istotę praktyki nauczanej przez Rosalind Crisp, choreografkę, inicjator