Relacja ze spotkania
wokół książek o tematyce tanecznej, prowadzonego przez Jadwigę
Majewską, w którym udział wzięli związani z Krakowem artyści:
Romana
Agnel: tancerka, choreografka, specjalizująca się w
tańcach charakterystycznych oraz historycznych. Założycielka i
dyrektorka jedynego w Polsce profesjonalnego Baletu Dworskiego
„Cracovia Danza”.
Marta Pietruszka:
tancerka, choreografka, pedagog. Przygodę z tańcem rozpoczęła w
Studenckim Teatrze Tańca „Kontrast”. Razem z Iwoną Olszowską założycielka Eksperymentalnego Studia Tańca EST.
Jerzy
Maria Birczyński:
tancerz m.in. w Teatrze Wielkim w Łodzi i Polskim Teatrze Tańca za
dyrekcji Conrada Drzewieckiego. Założyciel Baletu Form Nowoczesnych
AGH, twórca choreografii do wielu spektakli dramatycznych.
(źródło:
www.taniecpolska.pl)
Na początku
spotkania Romana Agnel opowiadała o odnowie ruchu folkowego nie
tylko w muzyce, inspiracjach tańcami narodowymi i mylnym
przekonaniu,
że chcąc tworzyć coś
współczesnego należy
wyrzec się tradycji. Przy
tej okazji wspomniane zostały
projekty taneczne
inspirowane folklorem, jak np. w Folk, a ja się nie
zgadzam? Edyty Kozak i Rolanda
Rowińskiego (2011)
czy prezentowane na tegorocznej edycji festiwalu Kroki Mazurki
Marcina Maseckiego.
Rozmawiano również
o początkach i rozwoju tańca współczesnego w Polsce, gdy zakładane były grupy studenckie i zespoły przy domach kultury. Marta Pietruszka wspominała, jak razem z Iwoną Olszowską, organizowały międzynarodowe
warsztaty, co dawało im możliwość poznawania amerykańskich twórców
tańca współczesnego.
Jak zauważył Jerzy
Maria Birczyński, tworzenie tańca współczesnego polega na
nieustannych
poszukiwaniach
i czerpaniu
ze swojej tradycji. Wyłania
się z tego obraz polskiego tańca współczesnego łączącego
zdobycze nowoczesnych
twórców zagranicznych z czytanym na nowo dziedzictwem tańców
narodowych.
Na spotkaniu
wspomniana została również wydawana w tym roku książka pt:
Taniec współczesny w Polsce w drugiej
połowie XX wieku. Będzie to
publikacja po konferencji
naukowej pod tym samym
hasłem, która miała miejsce na
łódzkiej Akademii
Muzycznej
w maju
2016r.
Autorzy
tekstów wchodzących w skład książki, zajmując się okresem w
historii tańca jeszcze dotąd nie zbadanym, próbują wypełnić
lukę w narracji o rozwoju tańca w Polsce. Obalają teorię, że
taniec współczesny nie istniał w naszym kraju przed zmianą
systemu i pojawił się dopiero po 89.r.
Inne
interesujące
pozycje przywołane
podczas spotkania to:
-Teatr
swój widzę kuliście, wydany
na jubileusz 60 - lecia istnienia Wrocławskiego
Teatru Pantomimy bogato
ilustrowany zbiór
tekstów,
dotyczących
działalności teatru i
świadectw współpracowników
Henryka Tomaszewskiego.
-Powrót
(do) przyszłości, zapis
wystąpień w ramach
projektu kuratorskiego Mateusza Szymanówki przy
Galerii Sztuki im. Jana
Tarasina w Kaliszu,
na temat funkcjonowania
tańca w przestrzeniach galeryjnych i
jego korespondencji ze
sztukami plastycznymi.
Komentarze
Prześlij komentarz