Przejdź do głównej zawartości

Multitasking - Electrodomestics

Reżyseria i choreografia: Constanza Macras i Adham Hafez
Muzyka: Almut Lustig, Kristina Lösche-Löwensen
Współtworzą i występują: Constanza Macras, Adham Hafez, Almut Lustig, Kristina Lösche-Löwensen, Miki Shoji, Sonya Levin.
Scenografia: Chika Takabayashi


Electrodomestics Constanzy Macras i Adhama Hafeza to spektakl inspirowany formatem telewizji śniadaniowej, programem łączącym rozrywkę, gotowanie, muzykę na żywo i rozmowy z gwiazdami z informacjami i tematami politycznymi. Na scenie znajduje się parę wyznaczonych przez elementy scenograficzne stanowisk: w centrum dwa stoły do gotowania, po jednej stronie stanowisko dla muzyków, a po przeciwnej miejsce z dwoma fotelami przeznaczone na wywiady. W rogu sceny umieszczona została nawet prowizoryczna garderoba z wieszakami przepełnionymi kolorowymi strojami, które performerki zmieniają, sygnalizując przejście do następnego punktu programu.

W Electrodomestics zadbano o równe potraktowanie wszystkich elementów składowych spektaklu, muzyki, tańca, gry. Tak samo demokratycznie potraktowani zostają performerzy, którzy pomimo swoich specjalizacji mogli realizować się też na innych polach: tancerka śpiewa, muzyk tańczy.
Taniec nie jest tu najważniejszy, wykorzystany zostaje jednak na wiele sposobów. Obecna na scenie reżyserka Constanza Macras zapowiada, że przedstawiona zostanie na scenie historia tańca w pigułce. Pojawiają się bezpośrednie cytaty ze znanych choreografii, istotnych dla rozwoju tańca, jak np. układ Merce’a Cunninghama. Taniec modern przedstawiony zostaje z pewną pobłażliwością, gdy jedna z tancerek, jak to komentuje Macras: coś tam przeżywa pod stołem. Pojawia się zabawa w odgadywanie owoców, gdy tancerki za pomocą swojego ciała starają się oddać istotę przedmiotów nieożywionych. W tym wypadku taniec zostaje wykorzystany jako niewerbalny język do przedstawiania rzeczywistości i komunikowania się z odbiorcami. Nie brakuje też tańca rozrywkowego, musicalowego, czy nieskrępowanego i organicznego ruchu tancerek do muzyki. W Electrodomestics pokazane zostaje szerokie pole możliwości tańca, jego wielozadaniowość. Podkreślona jest pamięć o mistrzach, jaki umiejętność traktowania tańca jako zabawy.

W spektaklu Macras poruszone zostają również aktualne tematy społeczne i polityczne, w sposób niezupełnie poważny, jak ma to miejsce w przypadku piosenki o Brexicie. Humor staje się tutaj lekarstwem na zmierzenie się z problemem. Inaczej jednak wygląda to w przypadku scen z  udziałem pochodzącej z Teheranu aktorki. Chcąc przybliżyć nam kulturę kraju, z którego pochodzi, opowiada  o tradycyjnym irańskim teatrze widowiskowym, czy funkcjonującym tam prawie: oko za oko. Lekka forma, w jakiej przekazywane są tu treści, dynamiczne przejścia do kolejnych części show, natłok obecnych na scenie przedmiotów i wykonywanych działań przyćmiewać mogą pewne kwestie. Można to odczytać jako próbę diagnozy czasów, w których żyjemy, gdzie ogrom informacji, które docierają do nas poprzez media, zmusza nas do dokonywania selekcji, wybierania spraw dla nas istotnych czy ciekawych.


               /fot. Marta Ankiersztejn/






C.S.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Spotkanie z twórcami spektaklu ,,Back to bone": Rosalind Crisp i tancerzami

Fragment rozmowy poprowadzonej przez Jadwigę Majewską z twórcami spektaklu Back to bone : Rosalind Crisp i tancerzami: Martyną Lorenc, Anną Nowicką, Januszem Orlikiem, Tomkiem Pomersbachem, Julią Plawgo, Katarzyną Wolińską, Marysią Zimpel. /for. Marta Ankiersztejn/ Jadwiga Majewska: Ogromnie się cieszę, że udało mi się sprowadzić Wasz spektakl na Festiwal, dla mnie stanowi on absolutne ucieleśnienie tańca. Chciałabym zapytać o metodę Twojej pracy. Rosalind Crisp: Kiedy zaczynałam odkrywać i rozwijać tę metodę, zdarzało się, że używałam określenia: nie-taniec. Przede wszystkim interesuje mnie pierwszy impuls, wyjście do ruchu, pierwszy krok. Lubię określenie z języka angielskiego: dancing- tańczenie, które oznacza proces, czynność tańczenia, a nie rzecz. J.M.: Po polsku mamy takie określenie: stawanie się. Stawanie się tańca, czyli rodzenie się ruchu. R.C: Tak, ruch się staje, czyli stwarza. Mówiłam członkom mojej grupy, że nie chodzi o uczenie się konkret

Teatr działań wojennych

Archive Koncepcja i choreografia: Arkadi Zaides Konsultant video: Effi and Amir (Effi Weiss and Amir Borenstein) Dźwięk & dramaturgia głosu: Tom Tlalim Światło: Thalie Lurault Teatr działań wojennych.       M owa ciała człowieka znajdując ego się w sytuacjach granicznych, determinacji i walki, w obliczu zagrożenia i strachu, stała się pewnego rodzaju „surowcem”, ,,tworzywem" do pracy nad spektaklem Archive . Arcadi Zaides, choreograf i performer, z powagą i ogromnym skupieniem ogląda razem z nami pojawiające się na ustawionym na scenie ekranie kolejne materiały filmowe. Są to amatorskie nagrania osób znajdujących się w centrum działań zbrojnych na terenie konfliktu Palestyna/Izrael. Zaides co pewien czas zatrzymuje film i wybiera swoją „ofiarę”, której ruch za chwilę podda analizie, naśladując go na scenie. Zwraca naszą uwagę na szczegóły , takie jak pust e dłoni e ułożon e w geście wzorowanym na trzymającym broń policjancie. Skupiamy się n a p

W ciągłym ruchu - Back to bone

Back to Bone choreografia  Rosalind Crisp we współpracy z tancerzami: Martyna Lorenc, Anna Nowicka, Janusz Orlik, Tomek Pomersbach, Julia Plawgo,Katarzyna Wolińska i Marysia Zimpel W ciągłym ruchu   Sala teatralna pozbawiona jest jasno wyznaczonych stref – widowni i sceny. Przestrzeń ma nikogo nie krępować. Ta, jednak narzucona, swoboda może początkowo wprowadzać w zagubienie publiczność, pozbawioną bezpiecznego i znanego miejsca w teatrze, czyli rzędów krzeseł. Nie ma też wyraźnego punktu rozpoczęcia spektaklu, tancerze (Martyna Lorenc, Anna Nowicka, Janusz Orlik, Tomek Pomersbach, Julia Plawgo, Katarzyna Wolińska, Marysia Zimpel) są już w ruchu, gdy sala zapełnia się widzami. W lekkim półmroku performerzy skupieni w jednym miejscu, wymieniają części na ciele i działanie jakie mają wykonać. Jest to pewnego rodzaju rozgrzewka, wejście w ciało, moment skupienia i budzenia swojej uważności. Stanowi to istotę praktyki nauczanej przez Rosalind Crisp, choreografkę, inicjator