Reżyseria i choreografia: Constanza Macras i Adham Hafez
Muzyka: Almut Lustig, Kristina Lösche-Löwensen
Współtworzą i występują: Constanza Macras, Adham Hafez, Almut Lustig, Kristina Lösche-Löwensen, Miki Shoji, Sonya Levin.
Scenografia: Chika Takabayashi
Muzyka: Almut Lustig, Kristina Lösche-Löwensen
Współtworzą i występują: Constanza Macras, Adham Hafez, Almut Lustig, Kristina Lösche-Löwensen, Miki Shoji, Sonya Levin.
Scenografia: Chika Takabayashi
Electrodomestics
Constanzy Macras i Adhama Hafeza to spektakl inspirowany
formatem telewizji śniadaniowej, programem łączącym rozrywkę, gotowanie,
muzykę na żywo i rozmowy z gwiazdami z informacjami i tematami politycznymi. Na scenie znajduje się parę wyznaczonych
przez elementy scenograficzne stanowisk: w centrum dwa stoły do
gotowania, po jednej stronie stanowisko dla muzyków, a po przeciwnej miejsce z dwoma fotelami przeznaczone na wywiady.
W rogu sceny umieszczona została nawet prowizoryczna garderoba z
wieszakami przepełnionymi kolorowymi strojami, które performerki
zmieniają, sygnalizując przejście do następnego
punktu programu.
W
Electrodomestics
zadbano
o równe potraktowanie
wszystkich elementów składowych spektaklu, muzyki, tańca, gry. Tak
samo demokratycznie potraktowani
zostają performerzy,
którzy pomimo swoich specjalizacji mogli
realizować się też na
innych polach: tancerka śpiewa,
muzyk tańczy.
Taniec nie jest tu
najważniejszy, wykorzystany zostaje jednak na wiele sposobów.
Obecna na scenie reżyserka Constanza Macras zapowiada, że
przedstawiona zostanie na scenie historia tańca w pigułce.
Pojawiają się bezpośrednie cytaty ze znanych choreografii,
istotnych dla rozwoju tańca, jak np. układ Merce’a Cunninghama.
Taniec modern przedstawiony zostaje z pewną pobłażliwością, gdy
jedna z tancerek, jak to komentuje Macras: coś tam przeżywa pod
stołem. Pojawia się zabawa w odgadywanie owoców, gdy tancerki
za pomocą swojego ciała starają się oddać istotę
przedmiotów nieożywionych. W tym wypadku taniec zostaje
wykorzystany jako niewerbalny język do przedstawiania rzeczywistości
i komunikowania się z odbiorcami. Nie brakuje też tańca
rozrywkowego, musicalowego, czy nieskrępowanego i organicznego ruchu
tancerek do muzyki. W Electrodomestics
pokazane zostaje szerokie pole możliwości tańca, jego
wielozadaniowość. Podkreślona jest pamięć o mistrzach, jaki umiejętność traktowania tańca jako zabawy.
W spektaklu Macras
poruszone zostają również aktualne tematy społeczne i polityczne, w sposób niezupełnie poważny, jak ma to miejsce w przypadku piosenki o
Brexicie. Humor staje się tutaj lekarstwem na zmierzenie się z
problemem. Inaczej jednak wygląda to w przypadku scen z udziałem pochodzącej
z Teheranu aktorki. Chcąc przybliżyć nam kulturę kraju, z
którego pochodzi, opowiada o tradycyjnym irańskim teatrze widowiskowym, czy funkcjonującym tam prawie: oko za oko. Lekka forma, w jakiej
przekazywane są tu treści, dynamiczne przejścia do kolejnych
części show, natłok obecnych na scenie przedmiotów i wykonywanych
działań przyćmiewać mogą pewne kwestie. Można to odczytać jako
próbę diagnozy czasów, w których żyjemy, gdzie ogrom informacji,
które docierają do nas poprzez media, zmusza nas do
dokonywania selekcji, wybierania spraw dla nas istotnych czy ciekawych.
/fot. Marta Ankiersztejn/
C.S.
Komentarze
Prześlij komentarz